יומן מסע- תחרות שייט בקרואטיה אפריל 2024

13/04/2024

כלי השייט

מונוהול- ז׳אנו סאן אודיסי 49

לאחר ההשתתפות המוצלחת שלנו בשיוט Catamaran Cup על ידי חברת Istion בחודש נובמבר, ולאור האהבה שלנו לתחרויות שייט, החלטנו שהפעם הולכים עד הסוף ונרשמנו לשיוט Skradin Cup שהתקיים בבסיס החברה בקרואטיה. למרות המצב הבטחוני וחששות לגבי ההשתתפות בתחרות, מצאנו צוות מצוין שיצא איתנו לחוויה בלתי נשכחת!

התכנית היא טיסה ישירה למונטנגרו ומשם נסיעה ברכב שכור עד היעד שלנו, העיירה סקרדין שבמרכז קרואטיה. הטיסה עברה במהירות וקלות ולאחר חתימה על הרכב יצאנו לדרך…

מונטנגרו מתאפיינת בכבישים צרים ומפותלים מה שמכתיב קצב תנועה איטית ולמרות שעונת התיירות עדיין לא התחילה, אנחנו נתקלנו במספר עומסי תנועה שהאריכו את הזמן (במיוחד במעבר הגבול לקרואטיה שעבר ללא קושי מיוחד). לאחר ארוחת צהריים מוצלחת בקרבת שדה התעופה של דוברובניק, המשכנו לנסוע לאורך קו החוף המפורץ והמהמם של קרואטיה. לאורך הדרך צמחייה שופעת, מפרצים קטנים עם מים צלולים, ואינסוף איים מבצבצים על האופק הכחול.

אחרי נסיעה ארוכה של כ-360 ק״מ של כבישים מפותלים ויפים, הגענו ליאכטה המהממת שלנו, Jeanneau Sun Odyssey 490 ולאחר התמקמות ופריקת תיקים יצאנו לארוחת ערב במסעדה המקומית.

יום שבת

קבלת סירה וטיול למפלי קרקה

סקרדין היא עיירה חמודה ושלווה עם מרינה מוגנת מרשת ACI עם שירות מצוין.

בעיירה הקטנה והחמודה יש מספר אופציות לקניות מזון. מכולת קטנה שנקראת konzom, סופרמרקט מעט יותר גדול כולל מעדניה ומאפיה (הם לא עושים משלוחים אבל ניתן לקחת את עגלת הקניות לטיול קצר 😁). דרכי הצטיידות נוספות הינן לנסוע לעיר הקרובה שיבניק או לקנות מראש אונליין.

האטרקציה המרכזית היא שמורת מפלי KRKA הנמצאת במעלה הנהר מהעיירה. כרטיסים למפלים ניתן לקנות אונליין או במבנה הזכוכית שליד המעבורת, כניסה כולל הפלגה במעבורת עולה 20 אירו למבוגר. מזג האוויר מאיר לנו פנים עם שמש מלטפת וחום חריג לחודש אפריל, כך שלאחר טיול בוקר מוצלח בין המפלים השוצפים, התפצלנו לקניות מזון וקבלת הסירה.

לדגם הספציפי שבחרנו לתחרות יש חלוץ גנואה 110 אחוז, ראשי מלא ועיצוב סיפון מעניין ומוצלח שכולל אפשרות לעלייה ישירה מעמדת ההיגוי ללא מדרגות, מה שמקל משמעותית את הנגישות לסיפון.

לאחר סיום המנהלות ותדרוך הצוות הצטרפנו לשאר הצוותים בארוחת ערב משותפת וחגיגית ובסיומה חזרנו ליאכטה לשנת לילה ערבה

יום ראשון

יום תחרות ראשון - סקראדין לאי אופאט

הבוקר מתחיל בתדרוך סקיפרים, התכנית היא לצאת בהפלגה מנהלתית עד האי זלארין ומשם לחכות לרוח כדי להתחיל את השיוט היומי. ההפלגה מסקראדין במורד הנהר שלווה ומהממת ובדרך עוד הספקנו לראות 2 דולפינים סקרנים שהגיעו לבדוק את שיירת היאכטות.

השיוט הראשון יצא לדרך בשעה 12:00 ברוח קלה מאד. לאחר זינוק מעולה ופתיחה חזקה נכנסנו לשתיל עם כל הצי ונדרשה עבודה מאד סבלנית ומדויקת לשמור על ההיגוי ביאכטה. לשמחתנו הצלחנו לעבור את השתיל והשארנו את כל הצי מאחורינו בפער משמעותי אבל לצערנו השיוט בוטל בשל תנאי הים החלשים..

לאחר הפוגה קצרה הרוח התחזקה מעט ויצאנו לשיוט נוסף. הפעם זינקנו בתזמון מצוין אבל מעט רחוק מהיתרון..למרות שהפלגנו מצוין, יאכטה מתחרה זינקה מעט יותר טוב והצליחה לשמור על היתרון לאורך כל השיוט כך שסיימנו במקום השני בפיניש מפואר שכלל חצייה של קו הסיום קרוב מאד לחוף.

האי אופאט בו סיימנו את היום הינו חלק משמורת הקורנאטי שכוללת עשרות איים צחיחים שאינם מיושבים ברובם ואחרי ארוחת הערב המשכנו למסיבת תחפושות בסגנון שנות השמונים וחלוקת פרסים לשיוט.

יום שני

יום תחרות שני - אופאט לטלסצ׳יקה

הבוקר התחיל בתדרוך סקיפרים ואחריו זינוק ברוח דרום מזרחית 15-18 קשרים המכונה ״הוגו״ ומבשרת על שקע שמתקרב לאזורנו.

המסלול לקח אותנו צפונה בתעלה המערבית שבין איי הקורנאטי ברוחות גביות. למרות שהזינוק שלנו היה סביר, טעות בבחירת הלג הראשון של השיוט גרמה לכך שמצאנו את עצמנו במאסף ומשם נדרשנו לעבוד בסבלנות והתמדה כדי לסגור את הפערים שנבנו.

עם היציאה לים הפתוח פגשנו ים גלי עם רוחות חלשות יחסית ונדרשנו לשמור על מפרשים פרושים ב״פרפר״ כדי להפליג את הקורס הטוב ביותר, אך עם הכניסה לתיעול בין האיים הרוח התגברה וסיימנו את השיוט במפרץ טבעי ומהמם על בויה באי טלסצ׳יקה.

לאחר תיקון זמנים והנדיקאפ בין היאכטות, סיימנו במקום הרביעי ואחרי הצהריים עבר בבישולים אינטנסיביים לקראת תחרות הבישול שמתוכננת להתקיים מחר.

יום שלישי

יום תחרות שלישי - טלסצ׳יקה לקאפריז׳

הבוקר השקע מתקרב לאזורנו והתחזית הינה לרוח חזקה מאד מדרום מזרח (הוגו).

מכיוון שלפנינו לג ארוך של 28 מייל נגד הרוח, מנהל התחרות החליט לבטל את השיוט להיום לכן יצאנו לדרך בהפלגה עם מנוע לנגוח בגלים נגד הרוח.

אחרי מעבר צר מאד באי טלסצ׳יקה הרוח עלתה ל30 קשרים עם גלים של מטר וחצי עד שניים ואת המשך היום ״בילינו״ בהפלגה עם מנוע וראשי מצומצם עד ההגעה לאי קאפריז׳.

בהתאם לתחזית הרוח, אחרי הצהריים השקע עבר מעלינו והרוח התחלפה לבורה צפון מזרחית קרה וחזקה. הזמן שנותר עד הערב הוקדש לבישול מטעמים לתחרות האוכל שכללו שקשוקה חריפה, טחינה לימונית וחלה טרייה מעשה ידיו של הצוות, בסיום הארוחה המשותפת חזרנו ליאכטה לטורניר קלפים ופרשנו לישון.

יום רביעי

יום תחרות אחרון - קאפריז׳ לפרימוסטן

הבוקר הרוח נושבת בעצמה 18-25 קשרים מצפון מזרח והשמש זורחת בשמיים הכחולים. לאחר תדריך סקיפרים יצאנו לים לשני שיוטים בתנאים מושלמים.

השיוט הראשון התחיל בקדמית מרגשת עם משבי רוח וחילופים שהפכו את התחרות למעניינת במיוחד. לאחר לג קצר וטקטי בקדמית ירדנו לרוח צד במקום הרביעי אך עם ריכוז רב והפלגה מהירה הצלחנו לצמצם פערים ולעבור את קו הסיום במקום השני.

בין השיוטים עוד היה זמן לפיצה ומרק חם לפני הזינוק ללג האחרון של התחרות. למרות תקלה טכנית בזמן ההיערכות לזינוק, יצאנו ראשונים ועם עבודה מדויקת ברוח החזקה הצלחנו להגיע להובלה של השיוט עליה שמרנו עד הסיום. סה״כ זה היה יום התחרות הטוב ביותר ובלג האחרון שהתקיים ברוחות שמעל 20 קשרים הצלחנו לשמור על מהירות ממוצעת 7.5 קשרים עם שיא מהירות של 11.3 קשרים!

העיירה פרימוסטן קטנה ומקסימה עם כנסייה ובית קברות שנמצאים על ראש הגבעה שמשקיפה לים האדריאטי. אחרי ארוחת ערב חגיגית הגיע הזמן לטקס חלוקת הפרסים בו זכינו בגביע עבור המקום הראשון בשיוט האחרון ובמקום השלישי בדירוג הכללי. שבעים ומאושרים פרשנו ליאכטה לשנת מנצחים ערבה.

יום חמישי

יום הפלגה חופשי - פרימוסטן לסקראדין

לאחר מספר ימים של תחרות שייט אינטנסיבית, ניצלנו את יום ההפלגה החופשי למנוחה והפלגה רגועה. בניגוד חד ליומיים האחרונים הים היה שקט ורגוע ולמרות הטמפרטורה הקרירה נהנינו מהפלגה עם המנוע בין עשרות האיים הקטנים שבאיזור שיבניק.

את עגינת הצהריים בילינו במפרץ Uvala Mirine הצופה על חומה עתיקה ומרשימה שנבנתה במאה ה-15 כהגנה מפני פלישת העות׳מנים.

התדלוק נעשה ברציף קטן שנמצא מול D Marine בשיבניק. סה״כ עשינו 22 שעות מנוע שלקחו 50 ליטר דיזל (ממוצע 2.3 ליטר/שעה) בעלות 72 אירו. משם המשכנו במעלה הנהר שם עצרנו לקנות מולים טריים מהחווה (שאח״כ מצאו את דרכם לסיר עם רוטב על בסיס יין לבן).

המשך ההפלגה לבסיס של חברת איסטיון בסקראדין כולל תהליך הצ׳ק אאוט היה חלק ובצער רב נפרדנו מהיאכטה שהייתה ביתנו במהלך הימים האחרונים.

יום שישי

סיכום התחרות

האירוע שהופק בקרואטיה על ידי חברת Istion היה מעולה! ההפקה דאגה לכל הצרכים מנקודות עגינה וניהול התחרות במהלך היום ועד ארוחות ומסיבות בערב, צוות הבסיס היה מקצועי וקשוב ותמיד נעים לפגוש את הפרטנרים האהובים שלנו במגרש הביתי שלהם.

מבחינת איזור ההפלגה זכינו לחוות מנעד רחב של תנאי מזג אוויר וההפלגה בין האיים של קרואטיה היא חוויה יוצאת דופן. מהמים הצלולים בגווני תכלת ועד האיים בשמורת הקורנאטי, זהו אזור מאתגר לשייט תחרותי עם המון השפעות על כיוון ועצמת הרוח.

למרות הסיכוי למזג אויר סוער, ההפלגה בעונות מעבר אהובה עלינו ומומלצת ביותר. מזג האויר נע בין רמה ברומטרית חמה ונעימה עם רוחות קלות ושמש ועד שקע שהכניס רוחות קרות וחזקות מכיוון צפון מזרח (רוח הבורה המפורסמת).

היאכטה שבחרנו מדגם Jeanneau Sun Odyssey 490 לא איכזבה ומעבר לנוחיות המחיה והתפעול, אפשרה לנו להוציא ביצועים יפים ביותר עם שיא מהירות של 11.3 קשרים ברוח צד של כ-23 קשרים ומהירות ממוצעת של 7.5 קשרים… ההיגוי היה רגיש לתגובה והשליטה בסירה היתה מצוינת גם ברוחות החזקות וגם בקלות. סה״כ התרשמנו מאד ואין ספק שזהו דגם נהדר להפלגת מפרשים איכותית.

מילה טובה מגיעה גם לצוות שהתלווה אלינו בהרפתקה הזו ושיתף פעולה בתפעול היאכטה ובמתח עצות טובות באופן מעורר השראה, ללא וויכוחים או תלונות גם ברגעים הקשים וגם ברגעים הטובים תוך כדי שהם חווים את החוויה העוצמתית יחד איתנו.

שתפו פוסט

תיאום פגישת ייעוץ

נא מלאו את פרטי הקשר המלאים בטופס וניצור אתכם קשר.